Hvor holder man det perfekte bryllup? Det perfekte bryllup afhænger af rigtig mange forskellige ting, og hvorvidt bryllupsfesten er perfekt, er selvfølgelig først og fremmest op til bruden og gommen. Det er deres store dag, og dem der er i fokus, også selvom gæsterne naturligvis også skal have en dejlig dag. For at bryllupsfesten skal blive helt perfekt, er der rigtig mange ting, der skal overvejes og planlægges, og der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed. En af de vigtigste ting, I skal beslutte jer for, er, hvor I kunne tænke jer at afholde jeres bryllup og jeres bryllupsfest.
Skal i holde bryllup, så skal i også bruge en professionel bryllupsfotograf!!
Valg af bryllupslokation
Mange par vælger at holde vielsen, receptionen og bryllupsfesten to-tre forskellige steder, men det er også muligt at holde det hele ét sted, hvis I gerne vil det. Det afhænger selvfølgelig lidt af, hvor I gerne vil fejre jeres store dag, og det kommer naturligvis også an på jeres budget. I denne artikel gennemgår vi nogle af de steder, hvor I kan afholde jeres bryllupsfest og måske også selve vielsen! Mulighederne er rangeret i forhold til budget, og vi starter med den billigste mulighed og slutter af med den dyreste og mest ekstravagante.
Hold brylluppet hjemme
Den billigste måde at afholde både vielsen, receptionen og bryllupsfesten, er naturligvis at holde brylluppet hjemme. Hvis I selv, jeres familie eller venner har et meget stort hjem med plads til mange mennesker, er det en rigtig god idé at holde brylluppet i hjemlige og intime omgivelser. Ved at spare på lokationen kan I i stedet bruge flere penge på maden, ringene, tøjet eller bryllupsrejsen, eller måske får I bare råd til at invitere mere familie og flere venner, som ellers ikke ville have mulighed for at være med til at fejre jer.
Hold brylluppet udendørs
Den næstbilligste måde at holde sit bryllup på er ved at afholde selve vielsen udendørs, i en kirke eller på et borgmesterkontor, og derefter holde bryllupsfesten i et festtelt i haven. Hvis I gerne vil vies udendørs, kan I blandt andet vælge at blive gift i en skov, på en strand, i en park eller måske i jeres egen baghave, hvis I har plads nok. Det bliver mere og mere populært at blive gift udendørs, hvilket også giver nogle rigtig flotte billeder af selve vielsen.
Når vielsen er slut, kan I vælge at flytte festen til et nærliggende festtelt, som I har lejet til anledningen. Her kan I pynte op med blomster og blade fra naturen og få lys fra lanterner og stearinlys. At holde bryllupsfesten i et festtelt er især romantisk om aftenen, når det eneste lys kommer fra månen, stjernerne og lanterne, musikken spiller og dansegulvet er fyldt med glade mennesker.
Hold brylluppet i et lejet festlokale
Hvis I hverken har lyst til at holde brylluppet hjemme eller i haven, kan I i stedet leje et festlokale, som naturligvis er en smule dyrere. Mange boligforeninger råder over festlokaler, og I kan derfor ofte finde et festlokale i nærheden af jer selv, eller i nærheden af venner eller familie. Der findes også forskellige uafhængige fest- og selskabslokaler andre steder, hvor I også selv skal sørge for at stille møblerne, som I ønsker det, pynte op, sørge for maden, serviceringen, oprydningen og alt hvad I ellers finder nødvendigt.
Det eneste I betaler for med denne løsning, er selve lejen af lokalet, møblerne og servicen, og så skal I selv stå for at ordne resten. I kan dog også vælge at bestille mad udefra, betale nogen for at servicere og måske leje en DJ eller jukebox. At holde brylluppet i et festlokale giver jer en masse frihed til at forme jeres bryllup præcis, som I gerne vil.
Hold brylluppet i et selskabslokale eller en restaurant
Hvis I gerne vil holde et bryllup, som er til at betale, samtidig med at I selv slipper for at skulle arbejde på jeres store dag, er det en rigtig god idé at holde brylluppet i et selskabslokale eller en restaurant. Her kan I ofte få et rigtig godt tilbud, hvor I for 800-1.000 kroner per kuvert får et veltilrettelagt helaftensarrangement, hvor det meste er arrangeret for jer. For disse penge får I som udgangspunkt en velkomstdrink, treretters menu med vin, kaffe avec, samt en tidsbegrænset bar.
Lokalet er jeres i 6-9 timer, alt efter hvor lang en fest I ønsker, og hvad I har råd til, dermed slipper I selv for at lave mad på forhånd, hyre serveringspersonale og rydde op. Ofte er der også mulighed for at koble en computer eller smartphone til et højttaleranlæg, så I kan høre god musik om aftenen, og ofte kan de tilbyde brugen af en professionel bar.
Hold brylluppet på et hotel
Ved at holde jeres bryllup på et hotel, er I garanteret ikke at skulle løfte en finger selv. I holder bryllupsfesten i et af hotellets balsale eller konferencelokaler, hvor I får alt serveret, og hvor personalet hele tiden står til jeres rådighed. Den ekstra fordel ved denne form for bryllup er, at især brudeparret kan leje et værelse på selve hotellet, så de har et sted at overnatte, og ikke skal til at tænke på transport væk fra festen.
På denne måde får I også et sted at puste ud, skifte tøj eller bare lægge jeres ting, så I ikke behøver være afhængige af en garderobe. I kan også vælge at leje værelser til jeres gæster, eller de kan selv leje værelser, og så kan I spise morgenmad sammen dagen efter og på denne måde forlænge bryllupsfesten.
Hold brylluppet på et slot eller en herregård
Kan I godt lide ideen med at holde bryllupsfesten et sted, hvor I og jeres gæster også kan overnatte, og vil I gerne have nogle lidt mere ekstraordinære rammer, end et hotel tilbyder? – Så overvej at holde jeres bryllup på et slot eller en herregård!
Her har I også ofte mulighed for at blive viet enten i gårdhaven, et tilstødende kapel eller i en balsal, hvormed jeres bryllup bliver ekstra specielt! Efter vielsen kan I flytte selskabet ud i haven til cocktails eller indenfor i nogle andre sale, hvor receptionen og bryllupsfesten kan finde sted. Kun fantasien sætter grænser, når I holder brylluppet på et slot, hvilket selvfølgelig lægger op til det helt store prinsessebryllup!
Hold brylluppet i udlandet
Den mest udgiftstunge måde at holde et bryllup på, er ofte at holde brylluppet udenlands. Her skal I betale både for transport, kost og logi, udover udgifterne til selve brylluppet, og ofte kræver det flere penge og mere planlægning, end hvis I holdt brylluppet herhjemme. I visse situationer er det dog ikke så dyrt og heller ikke til at undgå, slet ikke hvis én af jer kommer fra et andet land, og gerne vil holde brylluppet i hjemlandet.
Her gælder de samme overvejelser, nemlig om brylluppet skal holdes hjemme hos familien, udendørs eller ude på en restaurant, i et selskabslokale eller lignende. Dog skal I være opmærksomme på, at nogle gæster ikke har råd til at komme, da udgifterne til at deltage i et bryllup i udlandet hurtigt kan løbe op, og derfor kan blive meget dyrt for gæsterne, også selvom det ikke er så dyrt for jer selv. Ikke desto mindre er det en utroligt romantisk idé, og hvem har ikke drømt om at blive gift i solnedgangens skær på en sandstrand i et tropisk paradis?